Lakier w samochodzie jest bardzo ważny, ponieważ wpływa na ogólny odbiór pojazdu. Jeśli jest w doskonałym stanie, wtedy wiek auta przestaje mieć znaczenie, gdyż każdy model wygląda atrakcyjnie. Wszelkiego rodzaju rysy, wgniecenia i odbarwienia koloru karoserii zdecydowanie obniżają wartość samochodu, dosłownie oraz w przenośni. Czasem jedynym rozwiązaniem na odwrócenie negatywnego wyglądu jest powtórne pomalowanie danego elementu. Dzisiaj dowiesz się, jak sprawdzić numer lakieru po numerze VIN, żeby idealnie dopasować jego barwę.
Numer VIN - podstawowe źródło informacji o pojeździe
Skrót VIN pochodzi z języka angielskiego (Vehicle Identification Number) i oznacza numer identyfikacyjny samochodu. Na etapie produkcji koncerny motoryzacyjne umieszczają taki ciąg znaków na wszystkich modelach wyjeżdżających z fabryki. Istotne jest to, że zapisana na tabliczce kombinacja znaków pasuje wyłącznie do jednego egzemplarza, dlatego jeśli doszło do skopiowania całego VIN-u na inny pojazd, możesz być pewny próby fałszerstwa.
Współczesny numer VIN to ciąg siedemnastu znaków, w których skład wchodzą litery i cyfry. Na podstawie tego zapisu można odczytać producenta, konfigurację pojazdu, rok produkcji, a także odcień lakieru. Ten ostatni parametr jest szczególnie ważny dla osób, które chcą odnowić wyblakły kolor lub pomalować na nowo uszkodzony element.
Jak sprawdzić numer lakieru po numerze VIN? Każdy producent ma własne zasady!
Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić numer lakieru po numerze VIN, mamy dobrą i złą informację. Pozytywny fakt to pewność, że każdy numer identyfikacyjny pojazdu zawiera dane na temat koloru lakieru. Łyżką dziegciu w beczce miodu są metody zapisu kodu powłoki lakierniczej. Każdy producent ma własne zasady, dlatego potrzeba odrobię wiedzy w tej kwestii.
Gdy uda Ci się odnaleźć tabliczkę z kodem OEM lub numerem VIN, możesz spróbować na własną rękę poznać barwę koloru. Najłatwiej zrobić to w samochodach marki BMW, ponieważ producent z Monachium daje użytkownikowi pełną nazwę lakieru, zgodnie z obecną w danym roku paletą. Nieco trudniej jest w przypadku popularnych samochodów marki Volkswagen. Tutaj należy szukać litery „L” i znajdujących się tuż obok symboli. Na szczęście w sieci z łatwością znajdziesz listę rozkodowanych barw.
Francuski producent, firma Renault, zbudowała system oznaczania kolorów przy pomocy pięciu symboli. Wszystko zaczyna się od liter „TE”, następne znaki to dokładny odcień lakieru. Dlatego do prawidłowego odczytania pełnego zapisu z numeru VIN najlepiej udać się do autoryzowanej stacji obsługi, gdzie uzyskasz kompleksową informację w tym zakresie.
Do czego potrzebny jest numer lakieru?
Oczywiście podczas prac detailingowych, gdy mówimy o korekcie lakieru, z reguły chodzi o przywrócenie go do stanu możliwie najbliżej fabrycznego. Najczęściej jest to dokładne wypolerowanie nadwozia razem ze wszystkimi zabiegami pielęgnacyjnymi. Wtedy udaje się usunąć większość przebarwień wynikających z różnego nasłonecznienia poszczególnych elementów karoserii. Jednak zauważalnych gołym okiem dysproporcji w kolorze lakieru w zasadzie nie można ukryć przez zabiegi detailingowe.
Do tego potrzebny jest numer lakieru, który pozwala dobrać odpowiednią barwę do konkretnego egzemplarza. Jednak samo zakupienie puszki z farbą w tym samym kolorze, co deklaruje producent, może okazać się mało skuteczne. W związku z tym podczas dobierania koloru należy wziąć pod uwagę jeszcze kilka innych aspektów.
Lakier dopasowuje się na podstawie koloru i stopnia zużycia samochodu
Trzeba zdawać sobie sprawę, że gdy już wiesz, jak sprawdzić numer lakieru po numerze VIN, jesteś w połowie drogi do sukcesu. Teraz przed Tobą najtrudniejsza część. Znajomość pełnej nazwy koloru jest przydatna, jednak dosłownie każdy samochód starzeje się inaczej w związku z tym, że jego środowisko, w jakim funkcjonuje, jest indywidualne.
To sprawia, że hipotetyczny kolor o nazwie krwista czerwień jest taki sam na wszystkich samochodach tylko wtedy, gdy są one nowe. Później w każdym innym przypadku różnice w odcieniu zaczynają być mniej lub bardziej widoczne w porównaniu do oryginalnej barwy. W związku z tym trzeba umieć dopasować kolor w taki sposób, aby możliwie najlepiej pasował do całego nadwozia. Jednocześnie trzeba zdawać sobie sprawę, że pomalowanie w kolorze idealnie dopasowanym do oryginalnych elementów jest bardzo trudne, ponieważ wymaga fachowej wiedzy. Jednak nawet w tych przypadkach, gdzie wszystko jest niemal idealnie, oko eksperta może odnaleźć ślady ingerencji lakierniczej w powłokę pojazdu.